توضیحاتی در مورد انواع دریچه نورگیر سقفی

توضیحاتی در مورد انواع دریچه نورگیر سقفی

اجرای سقف نورگیر برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید به داخل محیط، بسیار رایج است. استفاده از نورگیرها باعث جلوگیری از تابش مستقیم نورخورشید، اشعه‌های فرابنفش، اشعه UV و ورود آلودگی صوتی و صدای محیط خارجی به داخل شده، و همچنین باعث درخشندگی و روشن شدن محیط داخل نیز می‌شود.

برای سقف حیاط خلوت بارانگیر، دریچه‌های نورگیر مختلفی وجود دارد. بعضی دریچه‌های نورگیر به علاوه مزایای ذکر شده، دارای امکان باز و بسته شدن نیز هستند. این توانایی، نصب دریچه‌های نورگیر در سقف حیاط خلوت‌ بارانگیرو وسقف کاذب  را رواج داده و علاقه‌مندان زیادی کسب کرده است.

ویژگی انواع نورگیر سقفی

نورگیرهای سقفی انواع مختلفی دارند که هرکدام دارای شرایط و مزایایی هستند. انواع نورگیرهای سقفی از لحاظ ظاهری و کاربردی به صورت زیر دسته بندی می‌شوند:

  • _نورگیر سقفی گنبدی

نصب این نوع نورگیر، در ساختمان‌های رومی رایج است و نمای زیبایی دارد.

  • _نورگیر سقفی هرمی

نورگیر‌هایی هرمی شکل هستند و طوری طراحی می‌شوند که در صورت بارش باران، آب روی سقف و دریچه نماند.

  • _نورگیر سقفی حبابی

نورگیرهای سقفی نسبتا عمر طولانی‌تری نسبت به نورگیرهای دیگر دارند. با نصب آن، می‌توان زیبایی خاصی به محیط بخشید.

  • _نورگیر سقفی قوسی

این نوع نورگیر معمولا برای سقف پاساژها و پارکینگ‌ها نصب می‌شود. این نورگیر را می‌توان با استفاده از ورقه‌های پلی کربنات با رنگ‌های متنوع تولید کرد.

همچنین بخوانید: نورگیر سقفی مناسب آتریوم و مزایای آن

توضیحاتی در مورد انواع دریچه نورگیر سقفی

ویژگی‌های یک دریچه نورگیر سقفی خوب

امروزه دریچه‌های نورگیر سقفی، در بسیاری از مکان‌ها نصب شده است. از مکان‌های مناسب برای نصب دریچه‌های نورگیر می‌توان سقف حیاط خلوت بارانگیر، سقف پارکینگ، سقف پاساژ، سقف آپارتمان مسکونی و غیره را نام برد. ویژگی‌های یک دریچه نورگیر با کیفیت نیز عبارت است از:

  • _در مقابل تابش مستقیم نور خورشید، اشعه‌های فرابنفش و اشعه UV مقاومت کافی دارد.
  • _در مقابل زلزله مقاوم است.
  • _نور خورشید را به خوبی به تمام محیط منعکس می‌کند.
  • _از تابش مستقیم نور خورشید کاملا جلوگیری می‌کند.
  • _قیمت و هزینه نصب مناسبی دارد.

همچنین بخوانید: آشنایی با انواع سقف تراس و بالکن

توضیحاتی در مورد انواع دریچه نورگیر سقفی

انواع دریچه نورگیر سقفی

دریچه‌های نورگیر سقفی نیز دارای 2 دسته بندی کلی هستند. افراد در صورتی که نیازی به دریچه بازشو نداشته باشند، می‌توانند با نصب دریچه ثابت، در هزینه خود صرفه‌جویی کنند. ویژگی انواع دریچه‌های نورگیر سقفی را می‌توانید مشاهده کنید:

  • _دریچه ثابت نورگیر سقفی

دریچه‌های ثابت نورگیر سقفی بسیار پر کاربرد است و تقریبا در هر جایی می‌توان از آن استفاده کرد. این دریچه‌ها بعد از نصب، دیگر امکان باز شدن نداشته و همیشه ثابت می‌مانند. بعضاً یک دستگاه تهویه هوا نیز در دریچه‌ برای محیط‌های بسته قرار می‌دهند تا هوای آزاد در محیط جریان داشته باشد.

  • _دریچه بازشو نورگیر سقفی

نورگیرهای سقفی به دو نوع ثابت و متحرک به صورت بازشو تقسیم می‌شوند. نورگیرهای بازشو و متحرک این امکان را دارد که در مواقع نیاز باز شوند .نورگیر سقفی بازشو در هر فضایی که نصب شود شامل سیستم جک دار بازشو برای تهویه هوا یا تردد روی سقف برای نظافت بالای نورگیراست و امکان تهویه هوا را به وجود بیاورند و هوای نامطبوع و رطوبت را از محیط خارج کنند.
همچنین این دریچه برای سقف حیاط خلوت بارانگیر بسیار مناسب است و افراد می‌توانند بعد از نصب، با باز کردن این دریچه، از منظره آسمان و هوا لذت ببرند.

همچنین بخوانید: اجرای انواع سقف حیاط خلوت

توضیحاتی در مورد انواع دریچه نورگیر سقفی

ویژگی و کیفیت ورقه‌های مختلف نورگیر

  • _ورقه نورگیر ورق اکریلیک

ورق اکریلیک، یک نوع ورق نورگیر است که در بعضی از نورگیرهای سقفی محیط‌های کاری استفاده می‌شود. اکریلیک با قیمت بسیار پایین در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلفی تولید شده و وزن بسیار کمی دارد. اما قیمت پایین آن بی دلیل نیست، چرا که در مقابل صدا، گرما و اشعه‌های فرابنفش چندان مقاوم نیست و ضمانت طولانی مدت نیز ندارد. این ورق برای محیط‌های مسکونی پیشنهاد نمی‌شود.

  • _ورقه نورگیر فایبرگلاس

استفاده از ورقه‌های فایبرگلاس، در اجرای سقف نورگیر بسیار رایج است. با این ورقه به خاطر ویژگی‌ها و هزینه نسبتا پایینی که دارد، می‌توان با پرداخت هزینه کمتر نسبت به ورقه‌های هم رده دیگر نورگیرهای سقفی با کیفیت عالی ساخت. ورقه‌های فایبر گلاس در مقابل سرما و گرما، تابش مستقیم نور خورشید و اشعه‌های فرابنفش و زلزله مقاومت بسیار بالایی دارند.

  • _ورقه نورگیر پلی کربنات

مناسب‌ترین ورقه نورگیر‌های سقفی برای مراکز تجاری و مسکونی، استفاده از سقف پلی کربنات است. این ورق به دلیل نوع لایه‌هایش، انعکاس نور زیادی دارد و حاله‌های زیبایی از نور را در محیط پدید می‌آورد. پلی کربنات مقاومت بسیار بالایی در مقابل عواملی مانند سرما و گرما داشته و در عین حال ، وزن بسیار سبکی دارد.

همچنین بخوانید: نصب و اجرای نورگیر سقفی و حبابی

توضیحاتی در مورد انواع دریچه نورگیر سقفی

چگونه نوع دریچه و ورقه‌های مناسب، برای نورگیر سقفی خود انتخاب کنم؟

همانطور که در این مقاله مطالعه کردید، نورگیر سقفی دارای انواع اجزا و شمایل است. همچنین انواع ورقه‌ها و دریچه‌ها را در آن می‌توان به کار برد.

برای بررسی و انتخاب اجزا و نوع دریچه نورگیر سقفی، باید شرایط، انتظارتان از نورگیر و بودجه خودتان را در نظر بگیرید. قطعا کیفیت و قیمت انواع دریچه‌ها یکسان نیست و هر یک از نورگیرهای سقفی کارایی خاص خود را دارند. بنابراین در انتخاب نورگیر سقفی خود دقت کنید تا بتوانید بهترین تجربه را کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *