طراحی نورگیر سقف ورودی ساختمان

طراحی نورگیر سقف ورودی ساختمان

امروزه افراد برای بهره گیری از نور طبیعی خورشید و روشن تر کردن فضای خانه خود در قسمت های مختلف ساختمان از جمله ورودی آن از نورگیر سقفی استفاده می کنند. این موضوع در بحث دکوراتیو نیز اهمیت بسزایی پیدا کرده و لزوم آشنایی با انواع نورگیر سقفی برای طراحی ورودی ساختمان نیز می تواند کمک بسزایی در زیباتر شدن ساختمان داشته باشد. در این بخش قصد داریم تا اطلاعاتی را هر چند به صورت مختصر اما مفید در خصوص انواع نورگیرهای سقفی و کاربرد آن با شما خوانندگان عزیز به اشتراک بگذاریم؛ همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: آشنایی با انواع سقف تراس و بالکن

نورگیر سقف ورودی ساختمان

منظور از نورگیر سقفی چیست ؟

با توجه به فضای بسته و کوچک ساختمان های امروزی و عدم امکان و تعبیه پنجره کافی برای روشن کردن فضای تک تک اتاق ها از نورگیر یا همان پنجره های سقفی که در قالب نمونه های مختلف طراحی شده اند؛ برای روشن تر کردن محیط و استفاده از نور طبیعی خورشید یا تبادل هوای تازه بهره می گیرند. البته باید بدانید که طراحی نورگیر به هیچ وجه شبیه پنجره نبوده و میتوان از آن به عنوان دریچه ای برای مشاهده دنیای بیرون و طبیعت یاد کرد.

کاربرد و مزایا استفاده از نورگیر سقفی

نورگیرهای سقفی انواع مختلفی داشته و همانطور که اشاره شد مهمترین هدف از طراحی و نصب آن انتقال نور خورشید و تبادل هوای فضای اتاق های ساختمان می باشد. همچنین از نورگیرها به عنوان پوششی مناسب برای سقف پاسیو، سقف حیاط خلوت؛ سقف استخر و … نیز استفاده می کنند تا نقش یک بارانگیر یا عایق مناسب را در برابر بارش باران، برف و .. ایفا کند. از سویی دیگر نصب این نوع از پنجره ها بر روی سقف مانع نفوذ گرد و غبار به فضای داخل اتاق خواهد شد.

همچنین بخوانید: طراحی و تولید انواع سقف نورگیر حبابی

طراحی نورگیر سقف ورودی ساختمان

انواع مختلف نورگیرهای سقفی

امروزه شاهد طراحی و ساخت طیف متنوعی از نورگیرهای سقفی هستیم که هر یک از آن ها از نظر شکل، ساختار، رنگ، طرح و نقش و کارایی ممکن است با دیگری متفاوت باشد. اما به طور کلی نورگیرها را میتوان از نظر ساختار به دور دسته بازشو و ثابت تقسیم بندی نمود که بسیار در برابر شرایط جوی نامساعد مقاوم بوده و برخی از آن ها را برای تبادل هوای محیط درون به بیرون ساختمان به صورت دو جداره طراحی می شوند.

در دسته بندی دیگر از انواع نورگیرهای سقفی می توان آن ها را از نظر شکل ظاهری به صورت نورگیر حبابی، سقف کاذب نورگیر هرمی، نورگیر گنبدی و … یاد کرد. هر یک از این نورگیر ها از مشخصات و ویژگی های خاص خود برخوردار بوده و در قالب طرح و رنگ های مختلف و متناسب با ابعاد فضای مد نظر فرد طراحی و تولید می شوند. در ادامه اطلاعات مختصری را در خصوص مشخصات هر یک از نورگیرهای سقفی یاد شده برای شما خوانندگان محترم بیان خواهیم کرد:

-نورگیر حبابی سقفی

این نوع از نورگیر سقفی به لحاظ ساختار و شکل ظاهری از دیگر نورگیرها متمایز بوده و برای ساخت قسمت پایه آن از فایبر گلاس و قسمت حبابی نیز از ورقه های اکریلیک استفاده شده است. دقت داشته باشید که برای اجرای جزئیات نورگیر حبابی به زیرسازی هایی نظیر نصب پایه و  … نیاز است. از این نوع نورگیرها میتوان برای پوشش و در عین حال روشن نگه داشتن فضای ورودی ساختمان؛ راه پله ها و یا سقف حیاط خلوت نهایت بهره و استفاده را برد.

– نورگیر گنبدی سقفی

نورگیر گنبدی به عنوان نمونه ای دیگر از انواع نورگیر سقفی کاربرد بسیار زیادی برای پوشش سقف ساختمان های تجاری، مسکونی، اداری و … داشته و از نظر ساختاری نیز متشکل از ورقه های پلی کربنات با طرح های مختلف گنبدی یا قوس دار می باشد. این ورقه ها از انعطاف و شکل پذیری بسیار بالایی برخوردار هستند و با توجه به ابعاد فضای محیط  ساختمان به ندرت از این نوع نورگیر برای دکوراتیو و طراحی سقف ورودی ساختمان استفاده می شود. البته که این موضوع  به طراحی و دکوراسیون داخلی فضای داخلی ساختمان بستگی داشته و ممکن است که از این نوع نورگیر سقفی برای روشنایی و زیبایی فضای ورودی استفاده شود.

ویژگی های نورگیر سقفی

نورگیر سقفی در انواع گوناگونی موجود می باشد که سبب می شود تا بتوان کارایی متفاوتی را نیز در انتظار داشت.

در واقع نورگیر های سقفی را می توان عایق در برابر باد و باران، صدا و… در نظر گرفت.

مقدار هوایی که از سقف نورگیر جریان می یابد، به مواردی محیطی چون سرعت و جهت حرکت باد، تغییر فشار و درجه حرارت وابسته است.

از ویژگی های مهم نورگیر سقفی می توان به حفظ انرژی و بازده بیشتر برای انتقال هوا اشاره کرد.

همچنین بخوانید: اجرای انواع سقف حیاط خلوت

طراحی نورگیر سقف ورودی ساختمان

طراحی نورگیر سقفی ورودی ساختمان

قسمت ورودی ساختمان که از خاصیت دعوت کنندگی برخوردار بوده باید به گونه ای طراحی شود که فضای داخلی آن با نور طبیعی روشن شود و نورگیرهای سقفی گزینه ای ایده آل برای انجام این کار هستند. استفاده از نورگیرهای سقفی در ورودی ساختمان ها بدون شک فضایی منحصر به فرد را خلق خواهد کرد و باعث صرفه جویی در هزینه بازسازی بسیاری از ساختمان های قدیمی خواهد شد. همچنین از طریق بازی سایه و نور میتوان به واسطه نورگیرهای سقفی طرح دار و رنگی فضای جذاب و دیدنی را برای جذب افراد به دیگر فضای داخلی ساختمان خلق کرد.

شركت نورگير ساز داراى دو دهه تجربه در زمينه توليد و طراحى و اجرای تخصصی انواع نورگیر سقفی و نورگير حبابى مي باشد.تیم متخصص نورگیرساز در سراسر ايران پروژه هاى مختلف انجام داده و در حال حاضر پروژه مختلفی در شهرستان ها در حال انجام می باشد. کیفیت و جنس نورگيرها در حالت ایده آل طراحی و تولید می شود. جهت اجرای سقف نورگیر برای فضاهای مختلف و همچنین نصب بارانگیر با بهترین متریال و مناسب ترین قیمت با کارشناسان و مشاوران ما از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید. کارشناسان در این سایت آماده پاسخگویی به شما و ثبت سفارشات می باشند.

نورگیر سقفی بیشتر از جنس پلی کربنات و اکریلیک است، و علاوه بر مقاومت بالای که دارند بسیار شفاف و واضح هستند. یکی از مزیت های نورگیر سقفی این است که با تمام مصالح ساختمانی سازگار است.
هزینه نورگیر سقفی بر اساس مواد تشکیل دهنده آن تعیین می شود، هر چه در تولید نورگیر سقفی از مواد با کیفیت استفاده شده باشد قیمت آن نیز افزایش میابد. و باید در نظر گرفت که متراز محل پروژه نیز روز قیمت گزاری تاثیر دارد.
البته گه نصب نورگیر سقفی کار بسیار آسانی نخواهد بود، ولی ارزشش را دارد ودارای مزایای مختلفی است که می توان به مهمترین آن اشاره کرد بهره بردن از نور طبیعی خورشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *