پلی کربنات چیست

پلی کربنات چیست

پلی کربنات از خانواده پلیمرهای ترموپلاستیک است؛ و بطور گسترده در زمینه‌های مختلف و گوناگونی همچون قالب سازی، صنایع خودروسازی، ایمنی، کامپیوتر و صنایع پزشکی و تغییرات حرارتی کاربرد دارد. ورق پلی کربنات ورقی نشکن و با انعطاف پذیر بالا می باشد و در برابر کشش و خم شدن، مقاومت بسیار بالایی دارد. ورق پلی کربنات دارای خاصیت خود خاموش‌کنندگی بوده و دچار حریق نمی‌شود.

درباره پلی کربنات

پلی کربنات (در زبان انگلیسی : Polycarbonate) یکی از مشتقات پلاستیک و در واقع یک نوع پلیمر ترموپلاستیک است؛ ماده پلی کربنات به دلایل مختلفی مانند سختی و مقاومت خارق العاده و همچنین شفافیت و وضوح بسیار بالا به عنوان جایگزین شیشه استفاده می گردد. پلی کربنات به دلیل وجود پلیمرهای مختلف گروه های کربنی (−O−(C=O)−O−) با این نام معرفی می شود و فرمول شیمیایی جذابی که باعث شده تا ویژگی های جالبی مانند مقاومت دمایی، استحکام ساختاری در برابر ضربه و خواص نوری و شفافیت لازم را داشته باشد. معمولا ورق های این محصول به دو نوع تخت (مسطح) و چند جداره تقسیم می گردد.

بیشتر بخوانید: سقف پلی کربنات

درباره پلی کربنات

کاربرد پلی کربنات در چه مواردی است؟

کاربرد ورق پلی کربنات بیشتر در صنعت ساختمان و دکوراسیون داخلی است. این ورق ها در زیباسازی محیط بسیار تاثیر گذار بوده و در سراسر دنیا فروش قابل توجه ای داشته است. ورق پلی کربنات به عنوان جایگزینی مناسب و کاربردی به جای شیشه در صنعت ساختمان سازی و سایر صنایع به حساب می آید. این ورق نوعی ورق واضح و روشن است که دارای خواص فیزیکی، مکانیکی، الکتریکی و گرمایی است. این ورق مزایای بسیاری همچون سبکی، بهینه سازی انرژی و صرفه اقتصادی را نیز دارا می باشد.

کاربرد ورق پلی کربنات به این گونه‌ است که در تابستان وقتی خورشید به صورت عمود و نود درجه می‌تابد، این ورق ها نور خورشید را بازتاب می کند و از گرمایش بیش از حد محیط زیر آنها جلوگیری می شود. با تغییر فصل و عوض شدن زاویه تابش خورشید در فصل هایی مانند زمستان که خورشید کاملاً مایل می تابد بیشترین گذر نور از سطح فوقانی به فضای داخل را ممکن می‌سازد. از این رو می توان از ورق های پلی کربنات به عنوان سقف پلی کربنات در محیط هایی که نیاز به سقف سرپوشیده دارند همچون سقف حیاط مهد کودک ها و برخی مراکز آموزشی و فرهنگی، سقف استخر و سقف پاسیو استفاده کرد.

ورق های پلی کربنات چندجداره می توانند کاربردهای مناسبی نظیر عایق صوتی یا حرارتی را دارا باشند و جایگزین مناسب و ایمنی برای شیشه در معماری نوین می باشند . در تولید ورق های پلی کربنات از تکنولوژی نوین استفاده می شود.

در صنایع خودروسازی:

در صنایع خودروسازی برای تزئینات داخلی جهت ساخت داشبورد و متعلقات مربوط به آن در ساخت شیشه های اتومبیل، ساخت سپر و … استفاده می شود.

در صنایع پزشکی و بهداشتی:

در جهت تهیه انواع بطری های شفاف جهت بسته بندی همچنین نگهداری مواد دارویی و مواد غذایی، ساخت لنزهای چشمی در رنگ های بسیار متنوع، انواع عینک های صنعتی و عینک های طبی، لوازم مربوط به دیالیز خون، ساخت آمپول های بدون سوزن، آندوسکوپی، انتقال خون کاربرد دارد.

در صنایع برق و کامپیوتر:

در صنایع برق و کامپیوتر در ساخت دیسک های فشردهCD ها، DVD ها، جهت پوشش و تزئینات کامپیوترها، ساخت کانکتورهای الکتریکی و … کاربرد دارد.

در صنایع ایمنی:

در ساخت عینک های ایمنی، کلاه ایمنی، پوشش های محافظ، ماسک های دوگانه کاربرد دارد.

در صنایع نظامی:

در ساخت شیشه های ضد گلوله و همچنین در تهیه ی شیشه های بسیار مقاومی که در جلوی هواپیمای شکاری از آن استفاده می کنند.

روش تولید پلی کربنات چگونه است؟

در خصوص روش تولید ورق پلی کربنات باید گفت که نخستین ترکیب آروماتیک پلی‌کربنات ایجاد شد. در ابتدا، با استفاده از ترکیب آروماتیک، ترکیب پلی کربنات ایجاد شد. در این روش، هیدروکینون یا رزوسینول با گاز فسژن واکنش داده می‌شود. البته باید توجه داشت که گاز فسژن، گازی سمی است و باید در محیط پیریدین چنین واکنشی را انجام داد. روش دیگری که به رونق گرفتن پلی کربنات موجب شد، عملیات پلیمریزاسیون دی اتیل گلیکول است. در این فرایند، پیوند دوگانه‌ی کربن شکسته می‌شود و به کربن کنار خود متصل می‌گردد، به گونه‌ای که نتیجه این فرایند، یک نوع پلاستیک شیشه‌ای مانند و شفاف به دست می‌آید که نسل اول ورق‌های پلی کربنات محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: سقف پاسیو

روش تولید پلی کربنات چگونه

مواد پلی کربنات چیست؟

نام شیمیایی آن polycarbonate است. پلی کربنات در دمای تقریبا 8/17 درجه ی فارنهایت ذوب خواهد شد و در دمای ۵۵۴ درجه فارنهایت به راحتی به جوش خواهد آمد. در حقیقت مقاومت کششی این ورق ها بیش از ۷۰ نیوتون بر میلی متر مربع است. مقاومت خمشی آن نزدیک به 250 نیوتون بر میلی متر مربع است و جزو مقاومت بسیار مطلوبی به حساب می آید.

نحوه نصب ورق پلی کربنات چگونه است؟

نصب ورق پلی کربنات برای سازه‌ها، می‌تواند یک مزیت بزرگ و مهم باشد. مهم‌ترین مزیت‌های نصب پلی کربنات شامل استحکام، دوام، عایق بودن و سهولت نصب است. معمولا ابزارآلاتی که در نجاری و آهنگری کاربرد دارند را می توان برای نصب ورق پلی کربنات تخت استفاده نمود. برای این کار تمام ابزار آلات سخت و برنده باشند را پیشنهاد می کنیم. برای برش این ورق ها می توان از اره های نواری، دایره ای و از اره دستی نیز کمک گرفت.

مرحله اول: فراهم کردن تجهیزات ایمنی

در ابتدا شما باید تمام ابزار و تجهیزات ایمنی را برای آغاز کار داشته باشید. شما به متر، مداد، قیچی یا اره دندانه‌دار تیز، پیچ و… نیاز دارید. اگرچه برش و نصب ورق‌های پلی کربنات یک فرآیند ایمن است؛ اما شما باید ابزارهایی مانند عینک ایمنی، دستکش و تسمه ایمنی ابزارهایی ضروری در حین نصب ورق پلی کربنات هستند.

مرحله دوم: برش و قرار دادن درست ورق

اکثر ورق‌های پلی کربنات چند جداره دارای پوشش استاندارد UV در یک طرف هستند که به‌منظور محافظت از پانل در برابر محو شدن یا تغییر رنگ ناشی از نور خورشید است. دقت داشته باشید که هنگام نصب پانل‌ها مطمئن شوید که این پوشش UV رو به بیرون باشد.

مرحله سوم: تثبیت صحیح ورق‌ها

به یاد داشته باشید که ورق‌های پلی کربنات به‌طور طبیعی با دما منبسط و منقبض می‌شوند؛ بنابراین، شما به تثبیت‌های صحیح نیاز خواهید داشت تا امکان انبساط و انقباضات بدون مشکل را فراهم کند. هنگامی‌که سوراخ‌هایی را روی ورق پلی کربنات دریل می‌کنید تا آن‌ها را روی ساختار با پیچ ثابت کنید، باید سوراخ را کمی بازتر کنید تا امکان انبساط برای آن فراهم شود. این کار از کمانش ورق‌های شما جلوگیری می‌کند.

خرید سقف پلی کربنات از شرکت نورگیر ساز

برای خرید ورق های پلی کربنات در جنس و مدل مورد نظر باید تحقیقات لازم در مورد برند را به دست آورید. شما می توانید با مراجعه به شرکت نورگیر ساز، سقف کاذب جدا از خریدی به صرفه با قیمت مناسب، از مشاوره رایگان نیز بهره مند باشید.  در صورتی که می خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست بیاورید می توانید با کارشناسان ما به صورت رایگان مشاوره دریافت کنید نسبت به بودجه مد نظر خود نورگیر مناسب را انتخاب و خریداری کنید. کافیست از طریق 09121261792 در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *