قانون مسقف کردن سقف حیاط خلوت

قانون مسقف کردن سقف حیاط خلوت

در اینجا در خدمت شما هستیم تا در ارتباط با سقف حیاط خلوت و در واقع قوانین پوشاندن سقف حیاط خلوت برای شما صحبت کنیم و بگوییم که آیا برای پوشاندن سقف حیاط خلوت نیاز به کسب اجازه از همسایه ها و اهالی ساختمان و یا حتی شهرداری داریم یا خیر؟ پس اگر شما نیز این مشکل را دارید و این موضوع برایتان اهمیت زیادی دارد حتما در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت موشکافانه به آن بپردازیم و نقاط مبهم و تاریک آن را برای شما توضیح دهیم. امیدوارم که این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد.

سقف حیاط خلوت

در بسیاری از خانه ها و به خصوص ساختمان ها برای طبقه های همکف، حیاط کوچکی را در پشت خانه می سازند که به آن حیاط خلوت گفته می شود و اغلب مردم دوست دارند که یک نورگیر سقفی برای سقف حیاط خلوت خود بسازند تا به طور کامل حجاب داشته باشد و سایر اهالی ساختمان نتوانند که داخل حیاط را تماشا کنند. اما این حرکت آنها معمولا یا از طرف همسایه ها و اهالی ساختمان دچار مشکل می شود و یا از طرف شهرداری که این کار را تخلف محسوب می کند چرا که اغلب حیاط‌ های خلوت ساختمان ها مشاع می باشد و برای تمامی اهالی ساختمان ساخته شده است.

قوانین شهرداری درباره حیاط خلوت

سقف پلی کربنات که به عنوان سقف های سبک یا کاذب شناخته می شوند. از لحاظ شهرداری منع قانونی نخواهند داشت ولی احداث سقف هایی با سازهایی از قبیل آجر،تیر آهن،گچ خاک که به سقف های حیاط خلوت سنگین معروف می باشند از لحاظ شهرداری و قانون تملک آپارتمانها غیر مجاز بوده و با شخص احداث کننده توسط شهرداری طبق قوانین شهرداری برخورد خواهد شد.
پوشش سقف پاسیو طبقه اول معمولا از سقف طبقه اول اجرا می گردد، نورگیری که در طبقه اول سقف پاسیو است در صورتی که در اختیار یکی از واحدها باشد و دیگر واحدها امکان عبور ومرور در آن را نداشته باشند اگر تا ارتفاع مجاز به صورتی که مزاحمتی برای طبقات بالای پاسیو ایجاد ننماید هیچگونه منع قانونی از طرف شهرداری نخواهد داشت.

قوانین مسقف کردن حیاط ‌خلوت

مسقف کردن حیاط ‌خلوت باید بر اساس قوانین شهرداری انجام شود. این قوانین در جهت حفظ حریم همسایگان و در جهت تأمین امنیت و رفاه شهروندان تبیین شده‌اند. محل قرارگیری حیاط‌ خلوت، خود طبق قوانینی تعیین می‌شود که به شرح زیر میباشد:

  • در ساختمان‌هایی که به سمت جنوب هستند باید حیاط ‌خلوت در قسمتی باشد که از محل‌های عمومی، تمییز داده شود.
  • اگر حیاط‌ خلوت دو واحد، یکی است باید فاصله دیوارهای آن‌ها از هم برابر 6 متر یا بیشتر باشد.
  • ایمنی سقف از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید برای آن، پایه‌هایی تعبیه کرد.
  • آب‌بندی و عایق کردن مناسب سقف این سازه‌ها، جزو قوانین مسقف کردن حیاط‌ خلوت است.

حال اگر تصمیم دارید تا حیاط ‌خلوت ساختمان خود را مسقف کنید باید به این موضوع توجه داشته باشید که با توجه به نوع ساختمان؛ یعنی آپارتمانی و یا شخصی بودن آن، قانون پوشاندن سقف باهم فرق خواهد کرد.

همچنین بخوانید: طراحی پوشش سقف حیاط خلوت

قانون پوشاندن سقف حیاط خلوت

استفاده از نورگیر های مختلف

نورگیر حبابی یکی از گزینه های مورد نظر برای افرادی است که می خواهند تا برای سقف پاسیو و یا سقف استخر های خود یک پوشش نورگیر طراحی کنند تا فضای استخر و پاسیو آنها روشن شود و نور به داخل نفوذ کند. نورگیر های حبابی ظاهر شکیلی داشته و به شدت مورد استقبال مشتریان قرار گرفته است. از سقف کوپل برای استخر های ساخته شده در طبقات بالای ساختمان ها استفاده می شود که به علت ساختار گنبدی اش در در فصول مختلف سال به خوبی عمل کرده و مطابق با میل افراد باعث خنک شدن و یا گرم تر شدن محیط داخل می شود.

همچنین بخوانید: انواع نورگیر سقفی

قانون پوشاندن سقف حیاط خلوت

مکان های نورگیر در ساختمان ها

سقف ورودی ساختمان یکی دیگر از قسمت هایی است که با توجه به نقشه ساخته شدن ساختمان نیاز به داشتن یک پوشش سقف نورگیر پیدا می کند و سازندگان با توجه به طراحی نقشه ساختمان با این کار یک لابی مجلل برای ساختمان ها در نظر می گیرند که اخیرا در اغلب خانه های جدید قابل مشاهده می باشد.

سقف کاذب

سقف کاذب یکی از پر اجرا ترین و تنوع ترین نورگیر های حال حاضر است در انواع مختلف تولید می شود این نوع نورگیر های سقفی قوانینی هم دارند که باید رعایت شود.

 

همچنین بخوانید: طراحی نورگیر سقف ورودی ساختمان

قانون پوشاندن سقف حیاط خلوت

بارانگیر در سقف حیاط خلوت

در سقف حیاط خلوت، استفاده از بارانگیر کمتر توصیه می شود اما در عوض بالای پنجره ها و یا در قسمت هایی مانند تراس ها و بالکن ها از این نوع سقف بسیار استفاده می شود چرا که علاوه بر ظاهر شکیلی که به خانه می دهد از نفوذ قطرات باران به داخل بالکن و یا تراس، که می تواند مخرب هم باشد، جلوگیری می کند و موجب می شود که آب باران به خوبی هدایت شده و به محل مورد نظر برود که در برخی از شهر ها مخازنی را برای جمع آوری آب باران در خانه ها در نظر می گیرند که به کمک این سقف های بارانگیر این آب باران در آن مخازن ذخیره می شود.

همچنین بخوانید: اهمیت طراحی و استفاده از بهترین سقف پارکینگ

قانون پوشاندن سقف حیاط خلوت

قوانین مسقف کردن حیاط خلوت

قوانین مربوط به پوشش دهی سقف حیاط خلوت به این صورت است که برای خانه های ویلایی که کاملا شخصی در نظر گرفته می ‌شوند با توجه به نظر صاحب خانه و تایید شهرداری می باشد اما در ساختمان های آپارتمانی که عمومی هستند برای مسقف کردن حیاط خلوت احتیاج به رضایت تک تک اعضای آپارتمان داریم چرا که حیاط خلوت در آپارتمان ها مشاع می باشد و نمی توان برای آن به صورت شخصی تصمیم گرفت مگر اینکه در سند طبقه همکف قید شده باشد که حیاط خلوت متعلق به طبقه همکف می باشد و مشاع نیست.

برای نصب سقف حیاط خلوت ارزان باید در نظر داشته باشید که پایه های نگهدارنده سقف را حتماً و حتماً به قسمت های محکمی جوش بدهید تا استحکام سقف را به خوبی حفظ کنند و از تخریب و ریزش آن جلوگیری نمایند همچنین باید دریچه هایی را برای سقف قرار بدهید تا بتوانید در صورت لزوم تهویه هوا را برقرار کنید چرا که معمولا سقف های نورگیر نور و گرمای خورشید را به داخل عبور می دهند و فضا را مانند گلخانه گرم می کنند که این گرما می ‌تواند برای اهالی خانواده خطرناک و مضر باشد.

در صورت لزوم برای اینکه بخواهید برای حیاط خلوت خانه خود سقفی را به صورت نورگیر تعبیه کنید حتما بهترین متریال را استفاده نمایید به زودی خراب نشود و شما را دچار مشکل نکند و دوام و مقاومت خوبی به خصوص در برابر آفتاب و ضربه داشته باشد.

همچنین بخوانید: نصب و اجرای نورگیر سقفی و حبابی

قانون پوشاندن سقف حیاط خلوت

مسقف کردن پاسیو حیات خلوت فواید آن

استفاده بهینه از فضای پاسیو حیاط، حیاط خلوت مدتی ست بسیار مورد توجه قرار گرفته است. از این فضاها می‌توان به عنوان انباری یا حتی اتاق خواب کودک نیز استفاده کرد. همچنین، آببرو برای کل سقف در نظر گرفته می‌شود که مشتری می‌تواند به راحتی سقف را در صورت نیاز شستشو کند. این نورگیرها قابلیت تبدیل به حالت بازشو را دارند که برای گردش هوا مناسب است.

شركت نورگير ساز داراى دو دهه تجربه در زمينه توليد و طراحى و اجرای تخصصی انواع نورگیر سقفی و نورگير حبابى مي باشد.تیم متخصص  نورگیرساز در سراسر ايران پروژه هاى مختلف انجام داده و در حال حاضر پروژه مختلفی در شهرستان ها در حال انجام می باشد. کیفیت و جنس نورگيرها در حالت ایده آل طراحی و تولید می شود. جهت نصب سقف برای فضاهای مختلف و همچنین نصب بارانگیر با بهترین متریال و مناسب ترین قیمت با کارشناسان و مشاوران ما از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید. کارشناسان در این سایت آماده پاسخگویی به شما و ثبت سفارشات می باشند.

سوالات متداول قانون مسقف کردن سقف حیاط خلوت