معرفی انواع نورپرادازی سقف کاذب

معرفی انواع نورپرادازی سقف کاذب

نورپرادازی سقف کاذب

شاید شما هم در بافت سقف خانه‌های تازه ساخت اثری از نورهای مخفی را مشاهده کرده باشید. درست است که استفاده از لامپ‌ها تنها برای نور، روشنایی و نیز دید بهتر کاربرد دارند؛ اما امروزه نورها در انواع و شکل‌های مختلف هدف تزئینی دارند و نباید از قدرت آن‌ها غافل شد. این نوع سقف‌ها زیبایی بسیار زیادی برای خانه‌ به ارمغان می‌آورد. چراکه می‌توان به سلیقه صاحب‌خانه رنگ‌های مختلفی از نور را انتخاب کرده و آن‌ را در سقف کار گذاشت.

اصول نورپردازی سقف کاذب

سقف کاذب انواع مختلفی دارد که با توجه به جایگاه‌ مختلف خانه می‌توان اشکال گوناگون آن را به کار برد. برخی از نورهای مخفی علاوه بر زیبایی فوق‌العاده، آرامش بخش نیز هستند. به‌طوری‌که خانه را به مکانی پرنشاط و سرزنده تبدیل می‌کند. اگر با انواع گوناگون آن‌ آشنا شوید، می‌توانید زیباترین نوع آن را با توجه به سقف خود انتخاب کنید.

  • نورپردازی مناسب برای محیط روشن
  • نورپردازی مناسب برای محیط تیره
  • نورپردازی مناسب کانونی و متمرکز
  • نورپردازی مناسب هالوژن سقف کاذب

همان‌طور که مشاهده می‌کنید برای هر مکانی نورپردازی‌های مختلفی با توجه به فضای آن به کار می‌برند.

بیشتر بدانید:سقف کاذب آکوستیک چیست

اصول نورپردازی سقف کاذب

 

انواع نورپردازی سقف کاذب

شما می‌توانید با توجه به سلیقه‌تان نورپردازی‌های گوناگونی از جمله نورپردازی‌های ساده و کلاسیک نورپردازی‌های کارشده و شیک انتخاب نمایید. از انواع نورپردازی می‌توان به نورپردازی عمومی در سقف کاذب: این نوع از نورپردازی، روشنایی خوش و ملایمی دارد و همان‌طور که از نامش پیداست، تا حدی است که دید عمومی بر چشم‌ها غالب می‌شود.

نورپردازی وظیفه‌ای در سقف کاذب:

اگر کار بسیار مهمی دارید که نیاز به بررسی دقیق بوده باید در مکانی ‌که هستید از این نور استفاده کنید.

نورپردازی تأکیدی در سقف کاذب:

این نوع از نورپردازی‌ها بیشتر در مکان‌هایی کاربرد دارند که بخواهید نگاه خود را معطوف به چیزی خاص کنید. برای مثال آتلیه‌های عکاسی از این نوع نورپردازی استفاده فراوانی دارند.

نورپردازی دکوراتیو در سقف کاذب:

این نوع نورپردازی لزوماً عملکرد خاصی ندارد و بیشتر از نگاه تزئینی می‌توان به استفاده از پرداخت.

نورپردازی نقطه‌ای سقف: که مانند نامش روی یک نقطه تمرکز دارد و بیشتر برای مطالعه به کار می‌رود.

نورپردازی مخفی سقف‌

سقف‌های کاذب به علت مخفی کردن نورها به کمک گچ‌بری‌های گوناگون هرکدام به نحوی اثری فوق‌العاده را ایجاد می‌کنند. برای اینکه نورپردازی مخفی شیک‌تر و چشم‌نوازتری داشته باشید باید از گونه‌های مختلف نور مانند ریسه‌های ال‌ای دی، چراغ‌های کوچک مناسب برای سقف، ریسه‌های شلنگ مانند و… علاوه بر زیبایی نورهای مخفی باید به سقف جایگاه‌‌های مختلف خانه در استفاده از آن دقت نمایید. در این زمینه می‌توان به سقف راهروها، آشپزخانه، پذیرایی و… اشاره کرد.

نورپردازی نقطه‌ای در سقف کاذب

این نوع از نورپردازی‌ همان‌طور ‌که در مطالب بالا هم ذکر شد برای فضاهایی کاربرد دارد که بخواهید روی چیزی خاص تمرکز کنید. برای مثال اگر بخواهید کتابی را مطالعه کنید یا بخواهید روی چیزی مهم کار کنید، این‌گونه از نور مناسب‌ترین انتخاب خواهند بود. چراکه به نام نورهای تأکیدکننده نیز شناخته‌ می‌شوند.

نورپردازی‌‌های نقطه‌ای برای مکان‌هایی همچون آزمایشگاه و اداره‌ها کاربرد بیشتری داشته و مناسب‌تر است. لازم به ذکر است که نورهای نقطه‌ای را به‌صورت ریسه‌ای یا به اصطلاح شلنگی به‌ کار نمی‌برند؛ بلکه با تک چراغ‌ها در فضای مورد نظر وصل می‌شوند. مثل: فلورسنت و ال‌ای دی

نورپردازی سقف با هالوژن

امروزه سقف کاذب و سقف کناف به دلیل سبکی و تنوع در طراحی بسیار نزد معماران و طراحان دکوراسیون به چشم آمده است و یک متریال به نسبت ارزان تر و با طول عمر بالاتر برای اجرا میباشد با قابلیت نورپردازی سقف با هالوژن و دیگر منبع های نوری می تواند روشنای مناسبی را در اختیار شما در هر مکانی قرار دهد. یک از مکان های پر استفاده از نورپردازی سقف پذیرایی با هالوژن می باشد با توجه به متراژ و نیاز شما این نوع سقف های کاذب قابل سفارش گذاری می باشد.

نورپردازی متمرکز در سقف کاذب

این عنوان نیز به صورت کلی در موارد بالا توضیح داده شد. نورهای متمرکز قابلیت کنترل و تنظیم در جهت‌‌های مختلف را دارند. این نوع از نور برای فضاهایی به کار می‌رود که بخواهید نور روی مکان یا فضایی متمرکز باشد. برای مثال اگر بخواهید به هنگام آشپزی نور خوبی روی اجاق گاز شما بیفتد یا نقاشی بکشید، باید از این‌ نوع نورها استفاده کنید.

نوع فضا در نورپردازی سقف کاذب

اگر به دنبال کارگذاشتن سقف کاذب برای محیط خانه یا محل کار خود هستید، در ابتدا باید اطلاعات کلی و جزئی از فضای موردنظر خود به‌ دست آورید. در ابتدا باید بدانید که متراژ محل موردنظر چقدر است؟ تعداد فضاهایی که می‌خواهید در آن نورپردازی انجام شود چند عدد بوده؟ نقاطی که می‌خواهید روشنایی بیشتر به همراه جلوه‌ای خاص‌تر داشته باشد کجا خواهد بود؟ و… برای مثال اگر می‌خواهید برای فضایی که در آنجا غذا میل کنید، نورپردازی مناسب کار شود باید بدانید که نور مخفی را جوری تنظیم کنید که نور روی میز غذاخوری، تمرکز مناسبی داشته باشد.

ارتفاع در نورپردازی سقف کاذب

یکی از مراحل مهم در ساختن سقف کاذب اندازه‌گیری بین سقف اصلی با سقف کاذب و نیز سقف کاذب با ارتفاع خانه یا فضایی است که می‌خواهید نورپردازی در آن انجام شود. اگر سقف خانه یا محل کار شما ۲ متر و ۸۰ سانت یا بیشتر است، می‌توانید از هر نوع طرح و رنگی که می‌خواهید استفاده کنید. چراکه این ارتفاع از سقف جزو سقف‌های بلند محسوب می‌شود. اما اگر ارتفاع سقف فضای موردنظر شما کمتر از ۲ متر و ۸۰ سانت باشد باید از سقف‌های کاذب با ارتفاعی بین ۱۲ تا ۱۸ سانت استفاده کرد. علاوه بر اندازه سقف کاذب باید رنگ به‌کاررفته در این سقف روشن‌تر باشد تا کوتاهی سقف کمتر مشخص شود و نیز باید از به‌کاربردن طرح‌های شلوغ و پیچیده پرهیز کرد.

بیشتر بدانید:سقف کاذب شیشه ای

ارتفاع در نورپردازی سقف کاذب

چراغ و لامپ مناسب در نورپردازی سقف کاذب

شما می‌توانید طیف وسیع و گسترده‌ای از انواع لامپ و چراغ را در نورپردازی خود به کار ببرید. برای مثال می‌توانید از ریسه‌های ال ای دی، ریسه‌های شلنگی، لامپ‌های خطی و روکار، لامپ‌های نواری، پنل‌های ال‌ای‌دی، هالوژن‌ها، چراغ‌های توکار، پنل‌های ال‌ای‌دی تو سقفی و بسیاری از لامپ‌های گوناگون را در نورپردازی سقف خود استفاده نمایید. البته باید این نکته را در نظر بگیرید که برای چه مکان و فضایی می‌خواهید این لامپ‌ها را به کار بگیرید. پس حتماً با متخصص در این حوزه مشورت‌های لازم را انجام دهید.

مکان مناسب برای اجرای نورپردازی

امروزه شما می‌توانید شاهد بسیاری از نورپردازی‌ها در نمای ساختمان‌، سقف خانه‌ها، فضای پشت تلویزیون، محل کار، اداره‌ها، بیمارستان‌ها و… باشید. اما نکته‌ حائز اهمیت این است که نورپردازی این مکان‌ها با یکدیگر متفاوت است و هرگز نباید در انتخاب هریک از آن‌ها بی دقتی کرد.

پرکاربردترین نورپردازی‌ها در پذیرایی

قسمت پذیرایی خانه از مهم‌ترين فضاها به شمار می‌رود. پرکاربردترین نورپردازی که در این قسمت انجام می‌شود استفاده از ریسه‌های ال ای دی یا ریسه‌های شلنگی است. از دیگر لامپ‌های پرکاربرد می‌توان به چراغ‌های ال ای دی، هالوژن‌ها، لامپ‌هایی که در نقاط وسط سقف کاذب به کار گرفته می‌شوند، نورپردازی به‌صورت پلکسی و‌… اشاره کرد.

هزینه نورپردازی سقف کاذب

محاسبه هزینه نورپردازی سقف کاذب وابسته به عوامل مختلفی همچون نوع، متراژ فضا، مواد مصرفی، طرح مورد نظر و بسیاری دیگر از موارد است. بهترین روش برای به دست آوردن قیمت نورپردازی مشورت با متخصص و انجام دهنده آن است. اگر شما  شرایط لازم برای اجرای این طرح را دارید، به سرعت با کارشناسان نورگیر ساز طریق شماره: 09121261792 تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم را به شما بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *