آشنایی با انواع سقف کاذب بالکن

آشنایی با انواع سقف کاذب بالکن

امروزه به منظور جلوگیری از نفوذ آب حاصل از بارش باران و برف از سقف کاذب بالکن برای پوشش و جلوگیری از نفوذ باران به داخل بالکن استفاده می کنند، که در انواع مختلف و با مصالح گوناگون طراحی و ساخته شده است. سقف کاذب بالکن کارایی و بهره وری محیط بالکن را افزایش داده و افراد می توانند در مواقع بارندگی نیز از این قسمت و به اصطلاح قدیمی قدیمی، بهار خواب خانه خود نیز استفاده کنند.

بالکن و تراس قسمت هایی از فضای بیرونی خانه های آپارتمانی و ویلایی هستند. بالکن ها معمولا دارای دو دیوار از طرفین و یک نیم دیوار و یا نرده از قسمت جلویی آن را فرا گرفته است.

تراس یا بهار خواب نیز فضایی خالی در نظر گرفته شده در جلوی درب ورودی ساختمان است. این بخش از خانه معمولا بدون سقف ساخته می شود و اعضای ساکن در آن خانه از تراس و بالکن به عنوان فضایی برای لذت بردن از نمای حیاط یا شهر استفاده می کنند.

سقف شیشه ای کاذب بالکن

کاربرد سقف کاذب بالکن

امروزه معماران داخلی با طراحی سقف کاذب بالکن با مصالح گوناگون اعم از نورگیر سقفی و بارانگیر باعث زیبایی و جلوه بیشتر نمای ساختمان شده اند و با پوشاندن و حفظ این فضای بیرونی چسبیده به خانه، از آن به منظور کاربردهای گوناگون در روزهای بارانی و برفی نیز بهره برده اند.

بنابراین می توان گفت که کاربرد عمده سقف کاذب بالکن به منظور زیبایی ساختمان، استفاده بیشتر از انواع منبع نور طبیعی خورشید و جلوگیری از نفوذ آب حاصل از بارش به این بخش از ساختمان به منظور سپری کردن اوقاتی از روز در این مکان برای بهره مندی از هوای مطلوب و استراحت و صرف چای می باشد.

سقف کاذب یک بالمن به همراه مجسمه و تلسکوپ

مزایای سقف تراس و بالکن

کوچک شدن متراژ خانه ها و خصوصا آپارتمانی شدن آنها باعث شده که اعضای خانواده برای دسترسی به یک فضای باز و کوچک به بالکن و تراس روی آورند و از این فضای اندک در اغلب اوقات نهایت استفاده را ببرند.

معمولا تراس ها و بالکن ها فاقد سقف می باشند و همین مسئله باعث می شود که این بخش از ساختمان در روزهای بارندگی مورد توجه اهالی خانه قرار نگیرند.

امروزه برای پوشش این فضا و استفاده کاربردی تر از آن در فصل هایی که امکان بارش باران بیشتر است نظیر بهار و پاییز و زمستان، از بارانگیر بالکن و تراس که جنس سقف پلی کربنات استفاده می شود تا ضمن بهره مندی از نور خورشید و در امان ماندن از آب باران، بتوان با قرار دادن میز و صندلی در این فضای اندک، از آن به عنوان محیطی مناسب برای صرف چای یا مطالعه کتاب، گرفتن آفتاب، خشک کردن لباس ها، نگهداری گل و گیاه و … استفاده کرد.

سقف یک تراس و دیوار آبی با چیدمان زرد و آبی

سقف کاذب متحرک بالکن

بارانگیر متحرک بالکن یا تراس یک محصول بی نظیر است که برای کسب و کارهایی مانند رستوران و کارهایی که نیاز به پوشش در برابر باران و آفتاب دارند گزینه خوبی محسوب می شود.

البته این مدل از سقف کاذب برای منازلی که دارای بالکن های بزرگ هم هستند همانطور که از اسم این محصول پیداست، سقف قابلیت جمع شدن و بسته شدن دارد. ابعادی که برای باز و بسته شدن سقف نیاز است نیز محاسبه می شود. اینطور که مشخص است این سقف ها در مدل بندی های مختلفی هستند و هر یک بر اساس مدلی که دارند تعیین موقعیت می شوند.

سقف کاذب کرم و مبل چوبی و یک گیاه

انواع سقف کاذب بالکن

امروزه انواع مختلفی از سقف بالکن و تراس در بازار موجود است که با مصالح گوناگون و در قالب اشکال و طرح های مختلف طراحی و تولید شده اند. بنابراین هر فردی بر حسب نیاز و سلیقه خود می تواند، سقفی متناسب با ابعاد بالکن و تراس خود را سفارش دهد و از این فضا بهره کافی را ببرد. در یک دسته بندی کلی انواع سقف کاذب بالکن به صورت زیر می باشند:

  • سقف کاذب چوبی: از تخته های چوبی و یا پنل های چوبی استفاده می شود و به مراقبت و نگهداری جهت جلوگیری از آسیب های آب و هوایی احتیاج دارد.
  • سقف کاذب آلومینیومی: از ورقه های آلمینیومی استفاده شده است. از مزایای این ورقه ها می توان به مقاوم بودن در برابر آب و هوا و همچنین سبک بودن آنها اشاره کرد.
  • سقف کاذب PVC: این ورقه های PVC در برابر رطوبت و شرایط آب و هوایی مقاوم هستندو از تنوع طرح و رنگ بسیاری برخوردار هستند.
  • سقف کاذب شیشه ای: از پنل های شیشه ای استفاده شده است. فضای روشن و بازی را ایجاد می کنند. اما باید به رعابت نکات ایمنی توجه داشته باشید.

هر یک از این نوع سقف ها از مصالحی مقاوم و با کیفیت تولیده شده و باید به خوبی آب بندی شوند تا به هنگام نصب از دیگر راهی برای نفوذ آب باران و برف به فضای داخلی تراس و بالکن وجود نداشته باشد.

سقف کاذب به همراه یکسری حفره

اجرای پوشش سقف بالکن

انجام انواع پوشش های سقفی برای مکان های مختلف مثل تراس بالکن امروزه یکی از پرطرفدار ترین متریال های می باشد که در آپارتمان ها و ساختمان ها با شکل و طرح های مختلف قابل استفاده میباشد که موقعیتی چهار فصل و مناسب گذراندن اوقات فراغت را در اختیار شما قرار میدهد.

قیمت سقف کاذب بالکن

قیمت سقف بالکن بر حسب نوع مصالحی که برای ساخت به کارگرفته شده است، ابعاد و اندازه اجرا، کیفیت مصالح مورد استفاده، طرح و شکل از دامنه قیمتی متفاوت برخوردار می باشد.

همچنین برخی از عوامل تاثیرگذار خارجی نظیر نوسانات بازار ارز و شرایط اقتصادی کشور نیز بر روی نحوه محاسبه و تعیین قیمت این محصول در همه مراحل از طراحی تا تولید و نصب تاثیر خود را خواهند گذاشت.

کلام آخر

در نهایت، انتخاب سقف کاذب بالکن مناسب برای شما می تواند تأثیر قابل توجهی بر زیبایی، کارایی و راحتی فضای بالکن داشته باشد. با توجه به ویژگی های هر نوع سقف کاذب، می توان فضایی دلپذیر، مقاوم و در عین حال هماهنگ با سبک کلی ساختمان ایجاد کرد.

نورگیرساز

سوالات متداول:

چه عواملی را باید در انتخاب سقف کاذب بالکن در نظر گرفت؟

مواردی از جمله شرایط آب و هوایی، مقاومت سقف و در نهایت بودجه مورد نیاز را بهتر است در نظر بگیرید.

آیا نصب سقف کاذب بالکن نیاز به مجوز دارد؟

در اکثر موارد نصب سقف کاذب بالکن نیاز به مجوز ندارد، اما بهتر است با مرجع مربوطه (شهرداری یا اداره مسکن) مشورت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *