معرفی انواع منبع نور طبیعی

معرفی انواع منبع نور طبیعی

نور، به زندگی انسان معنا می بخشد و برای این که درک درستی از جهان اطراف خود داشته باشیم به نور نیازمند هستیم. به طور کلی منابع تامین نور مورد نیاز سایر موجودات، به دو دسته نور طبیعی و نور مصنوعی تقسیم بندی می شود. نور طبیعی شامل خورشید، ماه، ستاره و صاعقه می شود این در حالی است که منابع نور مصنوعی مانند شمع، لامپ، چراغ و … همگی ساخته دست بشر هستند. زندگی در هر مکان و زمانی بدون وجود نور امکان پذیر نیست و خوشبختانه وجود این منابع فراوان در سراسر جهان زندگی را برای انسان ها راحت کرده اند.

منبع نور طبیعی

همانطور که میدانید در برخی از کتب درسی در ارتباط با منابع تامین کننده نور مطالب مهمی منتشر شده است و تقریبا هر فردی در ابتدای ورود به مدرسه به طور کلی با این منابع آشنایی پیدا می کند. البته در برخی از مقاله ها هم به طور اختصاصی در ارتباط با نور پرداخته شده است. نور طبیعی، همان نوری می باشد که از نوع طبیعی بوده و بشر در ایجاد آن دخالتی ندارد. نور طبیعی تجدیدپذیر است و هرگز به اتمام نخواهد رسید. مهمترین منبعی که بیشترین نور طبیعی را تولید می کند به خورشید اختصاص دارد.

دقت داشته باشید که نور خورشید علاوه بر روشنایی کاربردهای دیگری هم مانند تولید برق و انرژی دارد به همین خاطر این منبع انرژی فوق العاده اهمیت دارد. خورشید در طول روز با ساطع کردن پرتوهای نوری باعث روشنی روز می شود و در شب هم با طلوع ماه و ستارگان نور قابل توجهی ایجاد می شود. نور خورشید به عنوان یک منبع نور طبیعی کارایی زیادی دارد و همانطور که میدانید در طول روز با وجود این نور دیگر نیازی به استفاده از منابع نور مصنوعی نداریم.

معرفی انواع منبع نور طبیعی

نور، طول موجی است که ما قادر به دیدن آن هستیم. افزون بر این که نور طبیعی سبب روشنی محیط می شود باید دانست که مزایای زیادی هم برای سلامتی دارد. مثلا نور خورشید باعث جذب ویتامین D، پیشگیری از افسردگی، بهبود خواب و … هم می شود. توجه داشته باشید که منابعی از نور که از نوع طبیعی هستند به هیچ عنوان تحت تسلط انسان نیستند و تا زمانی که در محیط ساطع می شوند انسان می تواند از آنها استفاده کند.

منبع نور مصنوعی

بعد از نور طبیعی، ما در زندگی منابع نور مصنوعی را هم داریم که می توانیم از آنها در جهت رفع نیازهای خود استفاده داشته باشیم. منابع مصنوعی با دخالت انسان در تکنولوژی تولید می شوند و انسان به طور کامل بر آنها تسلط دارد. لامپی که شما از نور آن برای روشن کردن اتاق خود استفاده می کند جزو منابع مصنوعی است. در واقع انسان با اعمال تغییراتی در انرژی الکتریکی موفق به تولید اجسامی شده که همه آنها قادر به تولید نور مصنوعی هستند. در حال حاضر با پیشرفت علم و تکنولوژی، تغییرات قابل توجهی در انواع سیستم های نورپردازی مشاهده می شود که وجود آنها زندگی کردن را در هر محیطی آسان تر کرده است.

هر کدام از منابع مصنوعی، نور را با شدت مشخصی تولید می کنند و هر کسی مختار است تا زمانی که می خواهد از آنها بهره ببرد. شمع، چراغ، انواع لامپ و … همگی از وسایل نوری مورد نیاز در زندگی هستند که به دلیل کاربردی بودن، پیوسته در مدل های جدیدی تولید می شوند. با وجود نور مناسب، قدرت بینایی ما بیشتر خواهد بود و خیلی بهتر می توانیم وسایل و محیط اطراف خود را تماشا کنیم.

راهکارهایی ساده برای دریافت بیشتر نور طبیعی

اگر تمایل دارید محل کار و زندگی شما غرق در نور و روشنایی فراوان باشد به این راهکارها توجه بفرمایید. نورگیر سقفی یکی از بهترین ایده هایی می باشد که با اجرایی کردن آن می توان روشنایی زیادی ایجاد کرد. همانطور که میدانید نورگیر سقفی از جنس شیشه است به همین خاطر پرتوهای نوری به راحتی از آن عبور کرده و فضای درونی ساختمان شما را روشن می کنند.

معرفی انواع منبع نور طبیعی

گاهی دیده می شود که سقف حیاط خلوت را با شیشه به گونه ای پوشش می دهند که علاوه بر ورود نور مناسب به آن امنیت درونی حیاط خلوت هم بیشتر می شود از طرفی نیز پوشاندن سقف، مانع از نفوذ گرد و خاک و هوای آلوده می شود. در حال حاضر ایده جالب و جذاب نورپردازی سقف کاذب خیلی اهمیت پیدا کرده است چرا که این مدل از نورپردازی تغییرات زیبایی به دکوراسیون داخلی می بخشد. انواع نورپردازی سقف کاذب، شامل نورپردازی هالوژنی، ال ای دی، لوستری و نور مخفی و … می‌ شود که همه آنها نورپردازی مناسبی دارند. مجموعه نورگیر ساز، با طراحی و ساخت انواع مختلف نورگیر این امکان را به ما داده است که با انتخاب و نصب بهترین مدل های نورگیر، محیط داخلی اتاق و سالن و آشپزخانه را در منازل مسکونی و ساختمان های اداری و تجاری نورانی تر کنیم. همچنین استفاده از آینه و کنار زدن پرده ها و همینطور ساخت پنجره های شیشه ای بزرگ نیز به ورود بیشتر نور کمک می کند.

این پرسش که، پروفیل اسکای لایت چیست؟ و تفاوت آن با نورگیر سقفی ممکن است ذهن شما را هم مشغول کرده باشد. در پاسخ به سوال مطرح شده باید گفت که پروفیل اسکای لایت، پوششی شفاف و مستحکم است که به منظور جذب بیشتر نور طبیعی به عنوان سقف کاذب، کاربرد دارد و مهمترین تفاوت آن با نورگیر سقفی به جنس و نوع کاربرد آن ارتباط دارد.

نورگیر بر خلاف پروفیل اسکای لایت جهت تابش نور را تغییر می دهد ولی اسکای لایت نور مستقیم را به داخل ساختمان منتقل می کند. از پروفیل اسکای لایت که علاوه بر جذب نور، در زیباسازی دکوراسیون داخلی هم تاثیرگذار است می توان به عنوان سقف پاسیو طبقه اول و سقف کاذب حیاط خلوت استفاده کرد.

در زمان حال، این پوشش شفاف و کاربردی توانسته بخش اعظمی از مشکلات مربوط به نورپردازی و همینطور هزینه های سنگین مصرف انرژی را برطرف کند. زمانی که پوشش اسکای لایت نور قابل توجهی به درون ساختمان انتقال می دهد نیاز به استفاده از منابع نوری دیگر جهت روشنایی بیشتر فضا کاهش پیدا می کند بنابراین از این نظر در مصرف انرژی الکتریکی صرفه جویی به عمل می آورد.

چه چیزهایی منبع نور نیستند

در دنیایی که نور، حاکم بلامنازع قلمرو دیدگان ماست، شاید کمتر به غایبان این دنیای پر زرق و برق توجه کنیم. تاریکی، حضوری مرموز و گاه هولناک دارد، اما در عین حال، رازهای بسیاری را در خود جای داده است.

در این سفر، به دنیای بدون نور می‌رویم و با اشیاء و پدیده‌هایی آشنا می‌شویم که از خود نوری ساطع نمی‌کنند، اما نقشی اساسی در تاریکی دارند:

سایه‌ها:

سایه‌ها، رقصی ظریف از تاریکی و روشنایی هستند که در هر گوشه‌ای از دنیای ما یافت می‌شوند. از سایه‌های بلند درختان در ظهر تابستان تا سایه‌های خزنده اشیاء در شب، این رقص، داستانی از غیاب نور را روایت می‌کند.

اجرام سیاه:

غول‌های گمنام کیهان، اجرام سیاهی هستند که چنان جاذبه‌ای دارند که حتی نور هم از چنگال آنها رها نمی‌شود. تاریکی مطلق حاکم بر این اجرام، رازهای ناگفته‌ای از تولد و مرگ ستارگان را در خود نهفته دارد.

مواد جاذب نور:

برخی مواد مانند کربن سیاه، نور را به خود جذب می‌کنند و به تاریکی مطلق تبدیل می‌شوند. از این مواد در ساخت تلسکوپ‌ها و دوربین‌های عکاسی برای رصد دقیق‌تر اجرام آسمانی استفاده می‌شود.

تاریکی مطلق:

تاریکی مطلق، غیاب کامل نور است. در اعماق فضا، جایی که هیچ ستاره‌ای وجود ندارد، تاریکی مطلق حاکم است. سکوت و تاریکی مطلق در این فضا، حسی از عظمت و رمز و راز را به انسان القا می‌کند.

در دنیای بدون نور، چیزهای بسیاری برای کشف و تجربه وجود دارد. تاریکی، فقط غیاب نور نیست، بلکه دنیایی مرموز و پر از راز است.

معرفی انواع منبع نور طبیعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *