مزایا سقف پلی کربنات

مزایا سقف پلی کربنات

استفاده از ورق پلی کربنات برای سقف هم از نظر ظاهری منظره زیبایی را به وجود می‌آورد و هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است. از ورق پلی کربنات برای اجرای سقف پاسیو، سقف تراس، سقف شیبدار، سقف پارکینگ و سقف‌های شیروانی استفاده می‌شود. 

استحکام زیاد این ورق‌ها سبب می‌شود که برای مدت طولانی سالم بمانند. طی این مقاله به این موضوع اشاره می‌کنیم که پلی کربنات چیست و سقف پلی کربنات چه ویژگی‌هایی دارد.

مشخصات فنی سقف پلی کربنات

پلی کربنات از جمله پلیمرهای ترموپلاستیک است که کاربردهای زیادی در صنایع شیمیایی نوظهور دارد. پلی کربنات به دلیل سختی زیاد و شفافیت فراوانی که دارد جایگزین مناسبی برای شیشه در بخش‌های مختلف یک ساختمان است. انواع مختلفی از پلی کربنات در سال ۱۹۶۸ تولید و به بازار عرضه شد. 

این ورق‌ها به دلیل ساختار متنوعی که دارند در کنار مصالح ساختمانی مختلف و در هر سازه‌ای قابل استفاده هستند. این ورق‌ها در مقابل مواد شیمیایی مانند الکل‌‌ها، اسیدهای آلی و معدنی، هیدروکربن‌های آلیفاتیک و محلول نمک‌های خنثی مقاوم هستند. همچنین در برابر موادی مانند چسب‌ها و پاک کننده‌های درزگیر دوام زیادی دارند و خراب نمی‌شوند.

اگر شیشه و ورق پلی کربناتی را در نظر بگیریم که ضخامت یکسانی دارند مقاومت ورق پلی کربنات ۲۵۰ برابر بیشتر از شیشه در مقابل خش و ضربه است.

سقف پلی کربنات

ویژگی‌های صفحات پلی کربنات برای سقف

  • -طلق پلی کربنات در مقابل ضربه و فشار تحمل بالایی دارد.
  • -تغییرات آب و هوایی و همچنین رطوبت صدمه‌ای به سقف پلی کربنات نمی‌زند.
  • -قابلیت انعطاف پذیری زیادی دارد.
  • -ورق پلی کربنات وزن کمی دارد و برای سقف گزینه مناسبی است‌.
  • -سقف پلی کربنات شفاف است و می‌تواند نور فضایی را که پوشش می‌دهد به خوبی تامین کند.
  • -آتش و حرارت زیاد نمی‌تواند به این سقف آسیبی بزند.
  • -راه رفتن روی سقف پلی کربنات صدمه‌ای به آن نمی‌زند زیرا مقاومت و استحکام زیادی دارد.
  • -ورق‌های پلی کربنات در رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند و ضخامت یکسانی ندارند‌.
سقف پلی کربنات

کاربرد سقف پلی کربنات

برای اجرای سقف استخر، سقف پاسیو، نورگیر سقفی، سقف حیاط خلوت و سقف گلخانه ورق پلی کربنات یک پوشش عالی محسوب می‌شود. در همه نقاط دنیا و در کشور ایران برای اجرای سقف‌های شیروانی و شیبدار از ورق پلی کربنات استفاده می‌کنند. نورگیر حبابی و نورگیر سقفی که از ورق‌های پلی کربنات ساخته می‌شوند استحکام بالایی دارند و در مقابل ضربه مقاوم هستند و از پوشش‌های سقفی نشکن می‌باشند. سقف پاسیو و سقف کاذب و همچنین سقف حیاط خلوت مانع ورود گرد و غبار و آلودگی به داخل ساختمان می‌شوند. همچنین از ورود حشرات و پرندگان جلوگیری می‌کنند.

سقف استخر پلی کربنات که در مدل‌های ثابت و متحرک ساخته می‌شود مانع از کثیف شدن استخر می‌شود. همچنین در مدل‌های متحرک این قابلیت نیز وجود دارد که با کنار زدن آن بتوانید از نور آفتاب استفاده کنید. در نورگیر حبابی نیز قسمت حباب از ماده پلی کربنات ساخته شده است و یکی از نورگیرهای کم هزینه و مقرون به صرفه می‌باشد.

فواید سقف پلی کربنات

ورق پلی کربنات قطر و ضخامت زیادی ندارد و یک گزینه سبک و ایده‌آل برای پوشش سقف محسوب می‌شود.

پلی کربنات در برابر صوت و حرارت غیر قابل نفوذ است.

اجرا و نصب این سقف در زمان کوتاه و به راحتی انجام می‌شود.

یکی از ویژگی‌های برجسته این سقف، صرفه جویی در مصرف برق و گاز است. این سقف نور را به خوبی در فضای داخل منعکس می‌کند و مانع از هدر رفت حرارت می‌شود.

انعطاف پذیری بالای این ورق سبب می‌شود که تولید کنندگان آن بتوانند متناسب با مکانی که مورد استفاده قرار می‌گیرد شکل و فرم آن را تغییر دهند.

این سقف مقاومت زیادی در مقابل نور خورشید دارد و تغییراتی مانند پوسیدگی و رنگ پریدگی در آن به وجود نمی‌آید.

هرچند در بسیاری از مناطق ایران تابش نور شدید خورشید وجود دارد ولی به دلیل استحکام زیاد سقف پلی کربنات نسبت به نور خورشید، در بیشتر نواحی ایران یک پوشش مناسب برای سقف محسوب می‌شود.

سهولت در جابجایی و هزینه حمل و نقل پایین یکی دیگر از مزیت‌های ورق پلی کربنات است.

از نظر رنگ بندی تنوع بالایی دارد و ظاهری شکیل و زیبا برای ساختمان شما به ارمغان می‌آورد.

از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است و هزینه‌های شما را کاهش می‌دهد و در زمان طولانی استحکام خود را حفظ می‌کند.

نکات مهم سقف  پلی کربنات

ضخامت ورق پلی کربنات را با توجه به مکانی که مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربری آن انتخاب کنید.

اگر می‌خواهید پوشش سقف شما دوام زیادی داشته باشد و در مقابل ضربه و فشار نشکند ورق با کیفیت تهیه کنید.

اجرا و نصب این سقف نیاز به تخصص و مهارت دارد و باید توسط افراد حرفه‌ای نصب شود تا صدمه‌ای نبیند و زیبایی آن حفظ شود.

با توجه به تنوع رنگ بالای این ورق‌ بهتر است رنگی را انتخاب کنید که با ظاهر ساختمان شما هماهنگی داشته باشد.

برای تهیه و نصب پوشش پلی کربنات به مراکز معتبر مراجعه کنید.

قیمت ورق پلی کربنات

قیمت ورق پلی کربنات نیز همانند سایر لوازم و تجهیزات، به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. نوع، ضخامت، ابعاد، کیفیت و همچنین برند ورق، اصلی‌ترین عوامل تعیین کننده‌ی قیمت ورق پلی کربنات هستند. از آنجایی‌که مواد اولیه پلی کربنات عمدتا داخلی است و تولید این ورق‌ها نیز در ایران انجام می‌شود؛ تاثیرپذیری آن از نوسانات بازار ارز خیلی کم است. به این ترتیب نصب و اجرای سقف پلي كربنات با قیمت مناسب به عنوان یکی از به‌صرفه‌ترین گزینه‌ها، امکان‌پذیر خواهد بود.

سقف پلی کربنات

صرفه اقتصادی سقف پلی کربنات

اگر بخواهیم مزیت قیمتی اجرای سقف پلی کربنات را با معادل آن یعنی شیشه بسنجیم، کفه‌ی ترازو به سمت پلی کربنات سنگینی می‌کند. پلی کربنات با داشتن مقاومت بالاتر و وزن سبک‌تر، قیمت کمتری هم دارد. علاوه بر به‌صرفه بودن هزینه اجرا، به خاطر عایق مناسب، در صرفه‌جویی هزینه‌های مربوط به مصرف انرژی نیز تاثیرگذار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *