نورگیر سقفی مناسب آتریوم و مزایای آن

نورگیر سقفی مناسب آتریوم و مزایای آن

آتریوم بخشی از بدنه ساختمان است که به منظور تهویه هوا و نورگیری به کار می‌رود و خانه‌های مدرن امروزی را بیشتر با طبیعت ارتباط می‌دهد. در این صورت می‌توان از نور طبیعی حداکثر استفاده را برای طراحی داخلی ساختمان کرد. به این منظور از انواع متفاوتی از نورگیر‌ها برای سقف ساختمان بسته به ابعاد و محیط قرارگیری می‌توان استفاده کرد که در نهایت به هدف واحد استفاده از نور طبیعی خورشید رسید.

انواع آتریوم

آتریوم‌ها به طور معمول در سقف ساختمان‌های چند طبقه قرار می‌گیرند و غالبا در قسمت ورودی سقف ساختمان طراحی می‌شوند. آتریوم‌ها بر اساس نحوه قرار‌گیری نسبت به سایر اجزای ساختمان و همچنین میزان نورگیری از سقف ساختمان یا سایر اجزا به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • _آتریوم‌هایی که در مرکز قرار گرفته‌اند و فقط از سقف نور می‌گیرند.
  • _آتریوم‌هایی که از سقف و بدنه نور‌ می‌گیرند.
  • _آتریوم شیشه ای

همچنین بخوانید: توضیحاتی در مورد انواع دریچه نورگیر سقفی

نورگیر سقفی مناسب آتریوم و مزایای آن

مزایای استفاده از سقف پاسیو

سقف پاسیو یا سقف نورگیر، به سقفی گفته می‌شود که معمولا شفاف بوده و نور را از خود عبور می‌دهد. استفاده از نورگیر مناسب به دلیل فراهم شدن انرژی گرمایی و نوری خورشید به صورت طبیعی، مزایای بسیاری را برای ما به ارمغان می‌آورد.

  • _آتریوم و حفظ انرژی
  • _اتریوم و نورگیری

میزان مصرف برق به میزان زیادی کاهش می‌یابد و به جای مصرف برق در صبح و ظهر، از نورخورشید استفاده می‌شود.

در برخی از نورگیر‌ها، که پنجره‌های آن‌ها قابلیت باز و بسته شدن دارند علاوه بر تامین نور مورد نیاز در محیط می‌توانند به عنوان تهویه هوا نیز به کار روند و از این طریق نیز مصرف برق و سایر هزینه‌های جانبی نیز کاهش می‌یابد و جریان هوای طبیعی بدون ایجاد آلودگی‌های صوتی مضاعف کولر‌ها و دستگاه‌های تهویه به راحتی جریان می‌یابد.

تصویر سازی صحیح از پروژه ساختمانی و استفاده از نورگیر‌ها در مکان مناسب باعث می‌شوند که ارتباط معماری مدرن با طبیعت بیشتر شده و زیبایی سازه ساختمانی دو چندان شود. به دلیل دسترسی بیشتر به انرژی خورشیدی می‌توان برای تامین انرژی مورد نیاز گل و گیاه نیز از آن‌ها استفاده کرد و در مساحت زیرین نورگیر‌ها آن‌ها را پرورش داد.

همچنین بخوانید: آشنایی با سقف کاذب و انواع آن

نورگیر سقفی مناسب آتریوم و مزایای آن

تفاوت پاسیو و آتریوم

تفاوت اول پاسیو با آتریوم ها در این است سقف پاسیو طبقه اول اجرا می شود اما آتریوم ها در پشت بام دارای سقف های شیشه ای و به اصطلاح نورگیر ساخته می شوند، ولی پاسیو از این قابلیت برخوردار نیست.

یکی دیگراز تفاوت های پاسیو و آتریم در دیوارهای دور تا دور آن ها است. آتریوم ها معمولا دارای دیوارهای شیشه ای هستند، به صورتی که حس یک فضای الحاقی را به شما القا می کنند،  اما دیوارهای پاسیو همان دیواره های ساختمان است.

نکات مهم در طراحی آتریوم در سقف ساختمان

استفاده از آتریوم در سقف ورودی ساختمان مزایای زیادی دارد ولی در کنار مزایا چند نکته مهم وجود دارد که باید به آنها توجه کنیم :

  • _یکی از نکات مهم که در طراحی آتریوم در سقف ساختمان باید به آن توجه کرد مسئله منتقل شدن آتش حین آتش سوزی است. در آتریوم به طور معمول چند طبقه باهم در ارتباط هستند و انتقال آتش نیز به سادگی و در مدت زمان خیلی کوتاه صورت می‌گیرد، اگر در طراحی و تصویر سازی اولیه به این موضوع توجه نکنیم بعد‌ها مشکلات زیادی به وجود می‌آید.

 

  • _در روز‌های گرم فصل تابستان در ساعت نزدیک به ظهر هوا به شدت گرم میشود و آتریوم نه تنها نقش تهویه‌ای و مثبتی در اینجا ندارد بلکه باعث ورود گرمای بسیار زیادی می‌شود که می‌توان با استفاده از سایبان‌های ثابت یا متحرک این مشکل را حل کرد.

 

  • _آتریوم می‌تواند باعث ایجاد پدیده اثر گلخانه ای شود برای اینکه پرتوهای ورودی نور خورشید انرژی زیاد و طول موج کمی دارند و باعث گرم شدن فضای درونی می‌شوند و این ویژگی در فصل زمستان بسیار کاربردی است ولی در تابستان مناسب نیست و وجود نورگیر سقفی باعث می‌شود که پرتوهای بازتابی که طول موج بیشتری دارند نتوانند خارج شوند که این مسئله گرمای محیط درونی را دو‌ چندان می‌کند، که با استفاده از تهویه مناسب یا پنجره‌های بازشونده در ساختار نورگیر سقفی می‌توان از بروز این مشکل هم جلوگیری کرد.
  • نور خورشید در مقایسه با نور مصنوعی تولید شده توسط چراغ ها و لامپ ها مزایای زیادی دارد

 

  • -نور طبیعی خورشید از رشد باکتری ها و برخی قارچ‌ها جلوگیری می‌کند، چون دو شرط مهم تاریک و مرطوب بودن محیط را از بین می‌برد و به سلامت و پاکیزگی هر چه بیشتر محیط و سالم بودن افراد کمک می‌کند.4

 

  • -روش دیگری که استفاده از نورگیر در سقف ساختمان، در سلامت افراد دیگر تاثیر گذار است، تامین ویتامین‌های D و B1 مورد نیاز روزانه بدن هر فرد، که در میزان جذب کلسیم در روده ها و فراهم شدن انرژی مورد نیاز برای انقباض ماهیچه‌ها و عملکرد صحیح پلاکت‌ها حین خونریزی و تشکیل لخته، موثر است.

 

  • -اتریوم را می توان با متریال های مختلف اجرا کرد مانند سقف پلی کربنات ،ورق فایبرگلاس و… .

آتریوم در معماری

همان تور که در بالا نیز اشاره شد و به تعریف کلی آتریوم پرداختیم یک فضای پایدار برای انتقال نور به فضای داخل طرحی میشود و میتوان اینگونه بیان کرد آتریوم در معماری می تواند در دکوراسیون داخلی تاثیر گذار باشد .

همچنین بخوانید: نکات مهم در تعویض حباب نورگیر حبابی

نورگیر سقفی مناسب آتریوم و مزایای آن

آتریوم در چه جاهایی مورد استفاده است؟

همان طور که در مقاله اشاره شد اجرای سقف نورگیر در آتریوم‌ها با توجه به مزایای زیاد آن امروزه بسیار رایج است و محدودیتی هم برای نصب آن وجود ندارد و در مکان‌های عمومی با مساحت زیاد مثل پاساژها و حتی در مساحت‌های کم مثل خانه‌ها نیز مورد استفاده هستند. استفاده از نورگیرهای سقفی در خانه، علاوه بر ایجاد زیبایی در محیط، می‌تواند به روشنایی محیط و تهویه آن کمک کند که همین مسئله موجب صرفه جویی در مصرف برق می‌شود.

همچنین بخوانید: نورگیر سقفی گنبدی چیست و چه کاربرد های دارد

نورگیر سقفی مناسب آتریوم و مزایای آن

شركت نورگير ساز داراى دو دهه تجربه در زمينه توليد و طراحى و اجرای تخصصی انواع نورگیر سقفی و نورگير حبابى مي باشد.تیم متخصص نورگیرساز در سراسر ايران پروژه هاى مختلف انجام داده و در حال حاضر پروژه مختلفی در شهرستان ها در حال انجام می باشد. کیفیت و جنس نورگيرها در حالت ایده آل طراحی و تولید می شود. چنانچه قصد اجرای انواع نورگیر سقفی و سقف کاذب را داشتید با ما با شماه: 09121261792 در تماس باشید.

سوالات متداول نورگیر سقفی مناسب آتریوم و مزایای آن