نورگیر سقفی در چه مکان های کاربرد دارد؟

نورگیر سقفی در چه مکان های کاربرد دارد؟

کاربرد in on at برای مکان نورگیر سقفی از سازه های پر کاربرد است که انواع متنوعی را شامل می شود. تهویه هوا و استفاده از نور خورشید و روشنایی از مهمترین ویژگی های نورگیر سقفی هستند. متریالی که برای ساخت نورگیر استفاده می شود از جنس پلی کربنات ، فایبر گلاس، ایرانیت و… ساخته و اجرا میشود. از نورگیر می توان در قسمت های مختلف یک ساختمان استفاده کرد.

ویژگی های نورگیر سقفی

از آنجایی که نورگیر سقفی دارای ویژگی های است.مدتی مورد توجه قرار گرفته است. نصب یکی از مناسب ترین انواع نورگیر سقفی کمک می کند که فضای درونی ساختمان شما همیشه روشنایی خوبی در طول روز داشته باشد. نورگیر در مصرف بهینه انرژی تاثیرگذار است.
مثلا در زمستان از طریق نورگیر خانه انرژی خورشید جذب می شود و این گونه گرمای زیادی به وجود می آید. از طرفی چون نورگیر باعث ایجاد روشنایی در هنگام روز می شود بنابراین نیاز به استفاده از نور لامپ کمتر است. در زمان گرما هم می توان از نورگیر برای دریافت هوای آزاد استفاده کرد.سایر موارد بیان شده باعث کاهش مصرف انرژی می شوند و از این جهت نورگیرهای سقفی بسیار استاندارد و کاربردی هستند.

وجود نورگیر برای رشد بهتر و بیشتر گل و گیاه خانگی هم موثر است چون نور مورد نیاز برای رشد آنها را فراهم می کند. قسمت هایی از ساختمان که به دلیل نبود پنجره یا هر عامل دیگری فضای تاریکی دارند با استفاده از نورگیر سقفی روشنایی مناسبی پیدا می کنند.

بیشترین انواع نورگیر مجهز به پنجره های کوچکی هستند که قابلیت باز و بسته شدن را دارند و توسط آنها می توانند فضای درونی ساختمان را خنک تر کرد. همچنین با باز گذاشتن پنجره نورگیر می توان از میزان رطوبت محیط کاست. از آنجایی که جنس نورگیر از شیشه است می توان خیلی راحت از زیبایی آسمان در طول شب و روز استفاده کرد. نورگیر به خاطر جذب نور خورشید باعث می شود افراد حتی در مواقعی که درون منزل هستند از ویتامین D خورشید هم بهره مند شوند. نورگیر با روشنایی بخشیدن به اتاق و سالن بر روی آرامش روح و روان انسان هم تاثیرگذار است.

همچنین بخوانید: انواع سقف شیشه‌ای برای حیاط خلوت

نورگیر سقفی در چه مکان های کاربرد

انواع نورگیر در ساختمان

همانطور که میدانید یکی از کاربرد های اصلی انواع نورگیر سقفی اجرا در حیاط خلوت و پاسیو با وجود استخر در ساختمان این نورگیر ها قابل استفاده است.

نورگیر ثابت:

نوعی از نورگیر سقفی است که بر روی آن هیچ پنجره ای وجود ندارد. این نوع از نورگیر به صورت ثابت روی قسمت موردنظر مانند سقف یا دیوار چفت می شود.

نورگیر لوله ای:

این نوع از نورگیر مناسب برای مکان های کوچک می باشد که حالت استوانه ای دارد. نورگیر لوله ای در ابعاد مختلفی ساخته می شود و هر یک از ابعاد آن میزان مشخصی از نور را عبور می دهند.

نورگیر تهویه ای:

این نورگیر چندمنظوره بیشتر در مکان هایی مانند سقف آشپزخانه و سرویس بهداشتی کار گذاشته می شود. از طریق این نورگیر نور کافی و هوای آزاد برای قسمت های داخلی تامین می شود.

نورگیر اختصاصی:

کاربرد این نوع از نورگیر زمانی است که بر روی سقف نتوانیم از هیچ یک از نورگیرهای معمولی استفاده کنیم. نورگیر اختصاصی پنجره ای رو به آسمان است که وجود آن بهره مندی از هوای مطبوع و نور خورشید و ماه را برای افراد ممکن می کند.

 

نورگیر سقفی در چه مکان های کاربرد

نورگیر گنبدی:

در نگاه ظاهری حالت گنبدی دارد و نور خورشید را به طور مستقیم وارد محیط درونی ساختمان می کند. این نوع از نورگیر روشنایی فراوانی در محیط ایجاد می کند.

نورگیر هرمی:

این نوع از نورگیر حالت هرمی دارد و بیشتر در قسمت هایی مانند لابی قابل نصب است. هدف از نصب نورگیر تامین نور است ولی جدا از بحث روشنایی دارای کاربردهای دیگری هم می باشد.

سقف استخر

پوشش دادن سقف استخر با استفاده از نورگیر مزایایی مهمی دارد. نورگیر استخر امکان استفاده از آن را در تمامی فصول راحت می کند. نورگیر سقفی استخر از ورود باد و باران، اشعه های خطرناک، گرد و خاک و … به درون استخر جلوگیری می کند. زیباسازی فضای استخر از دیگر ویژگی های خوب نورگیر استخر محسوب می شود.

سقف پاسیو

استفاده از سقف پاسیو در خانه های مسکونی بسیار زیاد شده است. در حقیقت این روش باعث ایجاد فضای نورانی با روشنایی فراوان می شود. سقف پاسیو طبقه اول با استفاده از متریال های شفاف و مقاوم ساخته می شود. این نوع از سقف دارای آب بندی کامل و نور زیاد و مقاومت فراوان است.

سقف حیاط خلوت

سقف حیات خلوت به عنوان نوعی سقف کاذب بسیار حائز اهمیت است. این نوع از سقف کاذب تمامی قسمت های سقف حیاط خلوت را پوشش می دهد. با جلوگیری از ورود انواع آلودگی به محیط و تامین نور کافی حیات خلوت به مکانی پر آرامش برای استراحت تبدیل می شود. این انواع از سقف کاذب در هر ابعاد و اندازه ای قابل ساخت می باشند لذا استفاده از آنها بدون محدودیت است.

نورگیر سقفی پذیرایی

نورگیر سقفی پذیرایی، یک پنجره یا حباب شیشه‌ای یا پلاستیکی است که در سقف تعبیه می‌شود و نور طبیعی را به داخل فضای پذیرایی هدایت می‌کند. نورگیرها راهی خلاقانه برای روشن‌تر کردن و دلبازتر کردن این فضای مهم در خانه هستند.

حمام سرویس بهداشتی و آشپزخانه

همانطور که میدانید در قسمت هایی از یک ساختمان مانند حمام سرویس بهداشتی و آشپزخانه همیشه میزان رطوبت زیاد است. در این قسمت ها از نورگیر مخصوص سقفی استفاده می کنند تا از طریق هوای آزاد میزان رطوبت کاهش پیدا کند. توجه داشته باشید که برای این قسمت ها انواعی خاص از نورگیر ساخته می شوند که دارای متریال درجه یک و مقاومی هستند.

ابعاد استاندارد نورگیر

ابعاد استاندارد نورگیر ساختمان بر اساس ضوابط و مقررات شهرداری تعیین می شود. این ابعاد برای تامین نور و تهویه مناسب برای فضاهای مختلف ساختمان ضروری است.

ابعاد استاندارد نورگیر برای فضاهای اصلی

  • -حداقل مساحت: 12 متر مربع
  • -حداقل عمق: 3 متر
  • -حداقل عرض: 3 متر

ابعاد استاندارد نورگیر برای فضاهای فرعی

  • -حداقل مساحت: 6 متر مربع
  • -حداقل عمق: 2 متر
  • -حداقل عرض: 2 متر

ابعاد استاندارد نورگیر برای واحدهای تجاری

  • -حداقل مساحت: 25 متر مربع
  • -حداقل عمق: 3 متر
  • -حداقل عرض: 3 متر

ابعاد نورگیر باید به گونه ای باشد که نور و تهویه مناسب برای فضاهای مختلف ساختمان تامین شود. همچنین، ابعاد نورگیر باید با کاربری فضا نیز متناسب باشد. به عنوان مثال، برای فضاهای اصلی مانند پذیرایی و اتاق خواب، نورگیر باید بزرگ تر باشد تا نور کافی به این فضاها برسد.

همچنین بخوانید: سقف کاذب برای پذیرایی

نورگیر سقفی در چه مکان های کاربرد

کاربرد نورگیر سقفی

در یک عبارت کلی باید گفت که کاربرد انواع نورگیر مربوط به زیبایی فضا، تامین نور و روشنایی و حفظ انرژی دانست. از نظر کاربردهایی که برای نورگیر در نظر گرفته اند باید این سازه را قابل اهمیت دانست. وجود نورگیر در اغلب موارد باعث حفظ انرژی گرمایی و سرمایی می شود که در این حالت نیاز به استفاده از انرژی های مصرفی را کاهش می دهد. به عنوان مثال با جذب نور خورشید گرما تولید می شود، بنابراین نیاز به استفاده از انرژی گرمایی کاهش می یابد. استفاده از نورگیر برای تهویه هوا هم مورد مهمی است که در این حالت دیگر نیازی به دستگاه های تهویه کننده هوا وجود ندارد.
یکی از مهمترین مزایای نورگیر سقفی این است که فضای محدودی را اشغال می کند. طراحی و ساخت نورگیر بر اساس توجه به استانداردهای لازم شکل می گیرد و هر کدام از انواع آن کارآیی مخصوص به خود را دارا می باشد.

قیمت نورگیر سقفی

نورگیر سقفی در انواع مختلفی قابل اجرا است و همان طور که میدانید نورگیر های سقفی را در مکان های مختلف مثل سقف حیاط خلوت، سقف پاسیو و… استفاده می شود هزینه این نورگیر های سقفی به دلایل مختلفی بستگی دارد عبارت از:

  • -ابعاد مدنظر  برای نصب
  • -نوع متریال  نورگیر سقف
  • -سبک و نوع نوگیر سقفی
  • -و….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *